Lähtökohdat

Varjo on tällä hetkellä yksi Suomen kiinnostavimmista startupeista ja sen kehittämä uusi teknologia tulee mullistamaan virtuaalitodellisuuden. Varjo lanseerasi Slushissa 2017 alpha-prototyypin sekä isot partnerit kuten BMW, Audi, 20th Century Fox, Trimble, Airbus ja Volkswagen.

Varjolle on ollut alusta asti selvää, että markkinoinnin tulee olla maailmanluokan tasoa, tukea itse tuotteen ja yrityksen visiota tulevaisuuden tietokoneesta ja erottaa brändin kilpailijoistaan.

Tavoitteena oli saavuttaa merkittävä kansainvälinen näkyvyys, herättää kiinnostus tulevissa partnereissa sekä saada parhaat teknologia-alan osaajat hakemaan Varjolle töihin.

20/20 Helsinki on työstänyt tiiviisti Varjon kanssa markkinointistrategian, brändi-identiteetin, lanseerauskonseptin, filmin, verkkosivut, Slush presentaation sekä sosiaalisen median toimenpiteet.

Luova idea

Tähän asti yksi VR-lasien suurimmista ongelmista on ollut niiden heikko resoluutio, joka on jarruttanut etenkin ammatillista käyttöä. VR-laseja ei voi käyttää esimerkiksi lentosimulaatiossa lentäjien koulutuksessa, jos laitteen resoluutio ei riitä näyttämään koneen ohjauslaitteita tarkasti. Varjon luoma tuote on ensimmäinen VR-laite, jonka resoluutio vastaa ihmissilmän näkötarkkuutta.

Koko konseptin keskiössä on Varjon vallankumous VR-maailmassa ja resoluution tarkkuus, josta syntyi konsepti: The Resolution Revolution.

Suurin osa teknologiayrityksistä keskittyy hyvin pitkälti vain itse tuotteeseen sekä sen ominaisuuksiin. Me halusimme poiketa tästä tekemällä ammattimarkkinoille kuluttajamarkkinoinnillisen ja ihmisläheisen lähestymisen.

Loimme maailman, jossa todellisuus ja virtuaalitodellisuus toimivat yhdessä saumattomasti kuten Varjon teknologialla. Uudelleenmäärittelimme miten teknologialanseerauksia tehdään startup maailmassa niin, että sadat globaalit partnerit haluavat aloittaa yhteistyön.

Toteutus

Suunnittelimme Varjolle verkkosivun, joka toimi saumattomana osana markkinointikokonaisuutta. Visuaalisesti ilmeessä haettiin näyttäviä ja hieman todellisuudesta poikkeavaa kuvamaailmaa luomaan haluttua tunnelmaa sekä tukemaan todellisten ja virtuaalimaailmojen saumatonta yhdistymistä.

Loimme Varjolle poikkeuksellisen sloganin, jossa yhdistyy toimialan ongelma ja Varjon ratkaisu samassa sanassa. The Resolution Revolution. Verkkosivuilla isossa roolissa on sana Resolution, jonka S vaihtuu animoidusti V:ksi. Olemme käyttäneet animointeja ja elävää typografiaa sivustolla herättämään visuaalisuus henkiin ja korostamaan ydinviestejä.

Bionic display sivuilla yläosan kuva vastaa ensin perinteisellä VR-laitteella katseltavaa resoluution tasoa, jossa lukee The problem is clear, jonka jälkeen skrollattaessa kuva kirkastuu ja teksti vaihtuu So is the solution.

Sivuston elävät väriliutetut logot ja footer ovat saaneet inspiraation tuotteen väreistä.

Olemme tuoneen sivustolle animoituja quoteja, jotka tuovat inspiraatiota ja ovat kiinnostava yksityiskohta skrollattaessa. Kokonaisuutena on vahva eheä konsepti, verkkosivut ja kansainvälisesti erottuva lanseeraus.

Tulokset

Lopputuloksena oli kansainvälisesti erottuva lanseeraus, jonka avulla Varjo sai Slushissa huomiota enemmän kuin mikään muu startup lehdistön ja messuvieraiden keskuudessa. Lanseeraus loi yli 200 artikkelia Varjosta globaalissa mediassa ja uudelleenmääritteli miten partneri- ja teknologialanseerauksia tehdään startup maailmassa niin että sadat potentiaaliset globaalit partnerit haluavat aloittaa yhteistyön yrityksen kanssa.

Links

varjo.com

Slush keynote

Credits

Client: Varjo Technologies

Agency: 20/20

Creatives: Lissu Moulton, Jyri Rapo

Website Art Direction and design: Taina Tirkkonen

Client Director: Mia Oksala

Film production: 20/20, VS Service

Director: Jyri Rapo

VFX & CG: Cocoa

Anime: Boutique

Photography: Liisa Vääriskoski

Technical: Isko Salminen, Juri Saltbacka